Maakt mijn kind gebruik van AI?

Maakt mijn kind gebruik van AI?

Op het schoolplein vroeg een andere ouder aan mij: "Voor mijn gevoel heeft AI nog geen plek in ons gezin. Hoe weet ik dat nu zeker?"

AI zit al overal:

  • Je telefoon corrigeert je spelling → AI
  • Je logt in met gezichtsherkenning → AI
  • Je mail filtert spam → AI

Maar er is meer. Zoals je las in mijn vorige post is generatieve AI sinds 2022 voor iedereen beschikbaar:

  • ChatGPT, teksten schrijven, vragen beantwoorden
  • DALL-E, afbeeldingen maken
  • Suno, muziek componeren
  • CoPilot, helpt met schoolwerk (wordt, bijvoorbeeld in MOO, aangeboden aan onze basisschoolleerlingen!)
  • Spraakassistenten, oefenen met Engels bijvoorbeeld

Misschien kun je gericht aan je kind vragen: gebruikt hij of zij al iets hiervan? Voor huiswerk? Voor een presentatie? Om een filmpje te maken?

De kans is groot dat het antwoord je verrast.

AI is geen toekomst meer. Het is nu. Het is in je huis. Hoe begeleiden we onze kinderen hierin?