Kun je God danken voor AI?

Kun je God danken voor AI?

Kun je God danken voor AI?

Dat was de vraag die ik net aan mijn kinderen stelde. Best een spannende vraag, want er klinken zoveel kritische stemmen. En dan specifiek dánken?

Toch voelt het voor mij niet gezocht.

  1. In mijn vrijwilligerswerk voor Love Justice International zie ik hoe AI en data-analyse helpt om signalen te herkennen waardoor kinderen en volwassenen die meegenomen worden om verhandeld te worden, kunnen worden onderschept. Door de inzet van AI wordt door deze organisatie iets ongelooflijk moois gedaan.
  2. Bij Wycliffe Bijbelvertalers heeft AI gezorgd voor een enorme versnelling in het vertalen van de Bijbel naar nieuwe talen. De tools analyseren structuren en patronen in talen die soms nog nooit op schrift stonden.
  3. In landen als Ghana integreren christelijke missionaire organisaties AI bij het vroegtijdig opsporen van kinderziekten via AI-scans, wat levensreddend kan zijn in gebieden met beperkte zorg.
  4. En persoonlijk ben ik dankbaar voor toegang tot expertise over 'dubbel bijzonderheid' (een diagnose i.c.m. hoogbegaafdheid). Dit speelt in ons gezin. In de VS is hier veel kennis over; dankzij een gespecialiseerde GPT heb ik toegang tot die expertise.

Benieuwd wat jouw antwoord zou zijn. Een goede dag gewenst!

De reactie van onze kinderen op de vraag:

J (13): nee, dat kan niet, want stel nu dat het tóch de antichrist is...
J (11): nee, je dankt toch ook niet voor je auto?
M (10): dat ligt eraan. In de ziekenhuizen is het supernuttig, maar bij onnodig gebruik kun je niet danken
M (7): er staat toch in de Bijbel dat je in alles moet danken?