AI is níet neutraal
Er zijn veel kinderen en jongeren (én volwassenen) die persoonlijke of mentale vragen aan AI stellen. Ze kunnen daar steun aan hebben. Is het erg dat ze dat doen?
Stel: je kind worstelt met identiteitsvragen en typt in ChatGPT: "Ik ben in de war over wie ik ben. Hoe moet ik hiermee omgaan?"
Het antwoord is dan waarschijnlijk zoiets: "Ontdek wie je werkelijk bent. Luister naar je eigen gevoel en accepteer jezelf zoals je bent. Jij bepaalt wie je bent."
Geen verwijzing naar hoe God je gemaakt heeft, over Zijn bedoeling met je leven, maar alleen zelfrealisatie en autonomie.
Hoe kan dat? AI wordt gevoed met vooral seculiere bronnen: Amerikaanse websites, liberale nieuwsartikelen, progressieve forums. De bedrijven achter AI (OpenAI, Google, Meta) hanteren doorgaans liberale waarden.
Daarnaast zijn er richtlijnen: de makers trainen AI hoe te reageren volgens hun eigen normen. Het resultaat is een seculier wereldbeeld, pleasend, verpakt in behulpzame antwoorden.
Dit is dus geen neutrale techniek.
Wat kun je doen als christelijke ouder?
- Zorg dat de band met je kind goed is, zodat ze met dit soort vragen bij jou terecht kunnen.
- Bespreek af en toe wat ze aan AI hebben gevraagd aan de hand van 'Prompten als een PRO' (zie andere post).
- Leer ze goed te prompten en bij hun vraag te vermelden: "Reageer vanuit christelijk perspectief, met de Bijbel als uitgangspunt."
- En, last but not least, span je in voor een Brongerichte opvoeding.