AI: goed of slecht? (2)

AI: goed of slecht? (2)

In mijn vorige post schreef ik over drie ringen waarin je mening over AI kan verschillen: de kleinste ring van je individuele AI-gebruik, de middelste ring van je gezin of de kinderen in klas of op school, en de grootste ring van de maatschappij of wereld.

Pas zei iemand tegen me: "De hele wereld gaat naar de knoppen door AI; wat kan ik daar nu aan doen? Mijn rol lijkt zo klein."

Dat gaat over die buitenste cirkel; daar zit voor mij ook de meeste zorg én je invloed is daar het kleinst. Je kunt daar op verschillende manieren op reageren:

  • AI helemaal niet gebruiken of verbieden
  • AI sowieso gebruiken (zonder er ethisch over na te denken)
  • Bidden voor die buitenste ring en je richten op de binnenste ringen

Voor de eerste heb ik écht respect; de tweede komt veel voor. Toch kies ik daar niet voor. Waarom niet?

  1. Praktisch: AI zit al in zoekmachines, apps en schoolsoftware. Volledig vermijden is nauwelijks uitvoerbaar. (Op dit moment gebruikt al 90% van de middelbare scholieren AI, scholieren.com, juni 2025.)
  2. Pedagogisch: een verbod verplaatst gebruik naar het schaduwgebied en (erger nog) stopt de broodnodige doordenking.
  3. Nuance: "AI" is niet één ding. Sommige toepassingen zijn riskant, andere nuttig. Alles over één kam scheren belemmert goed onderscheid.
  4. Inhoudelijk: AI kan enorme leerkansen bieden, o.a. in gepersonaliseerd leren.
  5. Vergelijking: we wijzen op AI's energieverbruik, maar zijn minder bereid om keuzes te maken voor bijvoorbeeld WhatsApp-, cloud- of streaminggebruik op basis van dezelfde argumenten.
  6. Maatschappelijk: wat we kinderen leren bepaalt hoe de volgende generatie met technologie omgaat.

Mijn keuze is dus de derde houding: bidden tot God, die Almachtig is, i.t.t. AI die een tussenmacht is (term van ds. De Reuver), en me richten op de twee andere ringen: die van het individuele gebruik en voornamelijk ook die van kinderen. In de middelste cirkel liggen juist veel opvoedkundige kansen. Daar kunnen we kinderen leren hóe iets werkt, maar vooral ook waarom je het zou gebruiken en wanneer juist niet (zie mijn eerdere post over Prompten als een P.R.O.).

#christelijkeopvoeding #AIenkinderen #opvoeden