AI: goed of slecht?

AI: goed of slecht?

Net voor de herfstvakantie gaf ik in twee bovenbouwgroepen een les over AI. Wat was dat leuk! (Daarover later vast meer. 😉)

In de pauze zat ik in de personeelskamer, toen de vraag kwam: "Een verhaal over AI? Ben je dan positief of negatief?"

Een goede vraag. Want het maakt nogal uit wie je uitnodigt: er is veel verschil in kennis en houding tussen sprekers.

Mijn antwoord was: "Gematigd positief; ik zie kansen én gevaren."

Een week lang dacht ik daarover na (en inmiddels is mijn antwoord te lang geworden voor de personeelskamer 🤪).

Ik merk dat ik er op verschillende niveaus naar kijk, alsof er ringen om elkaar heen liggen.

In de binnenste cirkel, die van mijn persoonlijke AI-gebruik, zie ik vooral kánsen. Ik kan mijn werk beter doen, dieper reflecteren, dingen tot op de bodem uitzoeken en creatieve ideeën vormgeven. (Natuurlijk zijn er ook risico's, bijvoorbeeld dat AI mij, als ik niet zorgvuldig prompt, te veel naar de mond spreekt, of dat ik er op sommige momenten vluchtig of afhankelijk van word.)

De cirkel daarna, die van gezin en kinderen in het algemeen, is iets minder positief en hangt naar de gematigde kant. AI is enerzijds een prachtige hulpbron: bij leren, ontwikkelen en zelfs bij hobby's. Het helpt drempels beslechten.
Anderzijds zijn er risico's. Bij verkeerd gebruik kan AI de ontwikkeling van het jonge brein negatief beïnvloeden. En het is een kwetsbaar terrein, vooral voor kinderen en jongeren die nog zoeken naar hun identiteit of vatbaar zijn voor externe invloeden.

In de buitenste cirkel, die van de grotere wereld, zie ik vooral gevaren: de enorme economische belangen, de concentratie van macht bij enkele techbedrijven en de manier waarop AI het onderwijs binnendringt, vaak niet door leraren of het onderwijs gestuurd, maar via de tools die leerlingen gebruiken. (Tegelijk zie ik ook hier positieve kanten: AI kan veel betekenen voor de zorg, voor efficiënter beleid en zelfs voor het milieu. Maar zolang AI vooral verbruikt in plaats van echt bijdraagt aan milieubesparing, schuurt dat wat mij betreft.)

Misschien mis ik een cirkel. En dat mag: in een dynamische wereld als AI moeten we vooral durven blijven schaven. 😊

#christelijkeopvoeding #AIenkinderen #opvoeden