Ken jij de regels van de school van je kinderen voor AI-gebruik?

Ken jij de regels van de school van je kinderen voor AI-gebruik?

Ken jij de regels die de school van je kinderen heeft voor AI-gebruik? Zo niet, dan is het best slim om daar nu navraag te doen.

Uit de jaarlijkse peiling van Ouders & Onderwijs bleek vorige week dat driekwart van de ouders geen idee heeft over het AI-beleid op school. Dat is op z'n minst onhandig, als je ziet dat zo'n 90% van de middelbare scholieren AI gebruikt voor schoolwerk.

Uit datzelfde onderzoek kwam ook dat ouders niet alleen de regels willen kennen, maar ook willen weten wat school doet aan het aanleren van kritische omgang met AI. Nu kun je denken: maar dat kunnen ouders toch zelf ook? Sommige ouders wel, maar lang niet iedereen. En daarom lijkt het me zeker handig als scholen daar meer openheid over geven.

Kortom, maak AI-beleid, ook vanuit ouderperspectief, bespreekbaar. Je staat hierin duidelijk niet alleen.

PS Binnenkort stapt een van onze zoons over van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Het leuke is: ik ken het beleid van de nieuwe school wel al, al is dat eerlijkheidshalve niet doordat ik mijn eigen tip van hierboven heb opgevolgd, maar 'per toeval', in een gesprek met de dyslexiecoördinator.

"Heeft hij hulp nodig bij lange teksten?", vroeg ze. "Nee," zei ik, "want hij gebruikt daarvoor NotebookLM. De teksten worden prachtig op maat en auditief aangeleverd." "Oh," zei ze, "maar op onze school is AI verboden."

PPS Daar vond ik natuurlijk wat van. Maar nu ik de peiling van Ouders & Onderwijs gelezen heb, weet ik dat ik dus gewoon een beetje blij mag zijn: ik ben blijkbaar die uitzondering die niet hoeft te gissen naar de regels. ;-)