AI als de antichrist?
Is AI de antichrist?
Een aantal maanden terug bezocht ik met een vriendin een regionale avond over AI. We lazen Openbaring 13 (over de antichrist) en we zongen een Psalm over afgoden die ogen hebben maar niet zien, oren maar niet horen. Daarmee was de toon gezet. 😯
Ik schrok ervan, ook al begrijp ik iets van de angst. Als je Openbaring 13 leest, herken je elementen die eng dichtbij komen: een systeem waarin kopen en verkopen alleen mogelijk is voor wie het merkteken van het beest draagt. Technologie die precies bijhoudt wat mensen doen, profielen van hen maakt en bepaalt waar je wel of geen toegang toe krijgt. Kunstmatige intelligentie maakt dit soort controle makkelijker en slimmer dan ooit.
Toch moeten we voorzichtig zijn met die conclusie.
In de afgelopen eeuwen zijn er al veel dingen/mensen weggezet als 'de antichrist': de Paus, de Roomse kerk, Napoleon, Hitler, Stalin, de Islam, Amerika, het kapitalisme, digitalisering. Die bootsten allemaal goddelijke macht na en misleidden mensen. En ja, dat zóu eventueel met AI ook kunnen.
Wat mij betreft ligt het vooral aan de 'geest' waarmee AI gebruikt of aangestuurd wordt. Wordt het ingezet om controle te krijgen? Om mensen te manipuleren? Om ons onafhankelijk van God te maken? Dan draagt het een antichristelijke geest.
Of wordt het gebruikt om kwetsbare mensen te helpen, om kennis toegankelijk te maken, om Gods schepping beter te beheren? Dan niet.
Zelf zie ik veel goede en mooie AI-toepassingen, en ja, ook de gevaren als bijvoorbeeld de AI-databases in verkeerde handen vallen. Waakzaam zijn dus!